Pravidla pro hodnocení a klasifikaci
pravidla pro hodnocení žáků prvního stupně
- Pro hodnocení žáků všech ročníků prvního stupně se používá slovní hodnocení. Toto slovní hodnocení je souhrnnou písemnou zpětnou vazbou o tom, co dítě zvládlo při osvojování konkrétních dovedností, vědomostí a návyků.
- Slovní hodnocení poskytuje také informaci o cílech vzdělávání pro další období.
- Pro sebehodnocení žáků a pravidelné poskytování písemné zpětné vazby třídní učitelkou nebo dalšími vyučujícími se používají hodnotící listy. Ty obsahují výčet očekávaných znalostí a dovedností, místo pro vyjádření žáka a vyjádření vyučujícího.
- Každému hodnocení musí závazně předcházet jasné a srozumitelné seznámení žáků s cíli vzdělávání a k nim náležejících kriterií hodnocení. Žáci mají právo vědět, v čem a proč budou vzděláváni a kdy, jakým způsobem a podle jakých pravidel budou v určité fázi vzdělávacího procesu hodnoceni.
- Důležitým prvkem procesu učení je práce s chybou. Žáci mají právo udělat chybu s vědomím toho, že chybovat je normální, neboť je to nedílná součást procesu každého učení. Chyba a následná práce s ní je příležitostí ke zlepšení.
- Žáci mají možnost navrhnout učiteli způsob, jakým prokážou zvládnutí dané látky.
- Žáci mají právo při zjišťování jejich znalostí využít ve zcela mimořádných případech možnosti říct, že nejsou připraveni. Současně si s vyučujícím domluví náhradní termín.
- V případě, že žáci nejsou s výsledkem prověřování svých znalostí spokojeni, mají právo domluvit si s vyučujícím u každého hodnocení jednu opravu.
- Možnost opravy je umožňována pouze žákům, kteří při vyučování plní všechny své povinnosti.
- Ve čtvrtém a pátém ročníku se při hodnocení souhrnnějších prací doplňuje slovní hodnocení procentovým vyjádřením úspěšnosti žáka v rozmezí 0% až 100%.
- Stanovená pravidla pro hodnocení a klasifikaci žáků jsou zcela závazná pro všechny vyučující a musí být všemi vyučujícími dodržována.
- Pokud žák/žákyně vykoná mimořádně významný čin, nebo vynikajícím způsobem reprezentuje školu, bude hodnocen/a stupněm "prospěl/a s vyznamenáním".
pravidla pro hodnocení žáků druhého stupně
- Každému hodnocení musí závazně předcházet jasné a srozumitelné seznámení žáků s cíli vzdělávání a k nim náležejících kriterií hodnocení. Žáci mají právo vědět, v čem a proč budou vzděláváni a kdy, jakým způsobem a podle jakých pravidel budou v určité fázi vzdělávacího procesu hodnoceni.
- Důležitým prvkem procesu učení je práce s chybou. Žáci mají právo udělat chybu s vědomím toho, že chybovat je normální, neboť je to nedílná součást procesu každého učení. Chyba a následná práce s ní je příležitostí ke zlepšení.
- Žáci mají možnost navrhnout učiteli způsob, jakým prokážou zvládnutí dané látky.
- Žáci mají právo při zjišťování jejich znalostí využít ve zcela mimořádných případech možnosti říct, že nejsou připraveni. Současně si s vyučujícím domluví náhradní termín.
- V případě, že žáci nejsou s výsledkem prověřování svých znalostí spokojeni, mají právo domluvit si s vyučujícím u každého hodnocení jednu opravu.
- Možnost opravy je umožňována pouze žákům, kteří při vyučování plní všechny své povinnosti.
- Pokud při opravě dosáhnou žáci lepšího výsledku, započítává se jim do celkové klasifikace pouze tato lepší známka.
- Na konci každého pololetí je žákovi vydáno Hodnocení přístupu ke vzdělávánía chování, které je přílohou Vysvědčení.
Rozdělení písemných prací a jejich podíl na hodnocení žáka
- kontrolní písemné práce - ověřují zvládnutí právě jednoho probíraného jevu nebo tématu
- dílčí písemné práce - ověřují míru zvládnutí více probíraných jevů, nebo témat
- souhrnné písemné práce - ověřují míru zvládnutí celého tematického celku v souvislostech
Dílčí a souhrnné písemné práce jsou vyučující povinni zapsat do Přehledu písemných prací na třídní nástěnce, nebo ve sdíleném třídním online kalendáři minimálně s týdenním předstihem.
V jeden den mohou žáci jedné třídy psát maximálně dvě dílčí písemné práce, nebo jednu souhrnnou písemnou práci. Počet kontrolních prací v jednom dni není omezen.
Jednotná klasifikační stupnice
výborný 100 % - 90 %
chvalitebný 89 % - 75 %
dobrý 74 % - 60 %
dostatečný 59 % - 30 %
nedostatečný 29 % - 0 %
- Tato stupnice slouží ke klasifikaci písemných prací, ústního ověření znalostí a celkovému hodnocení žáka na koncích pololetí.
- Stanovená pravidla pro hodnocení a klasifikaci žáků jsou zcela závazná pro všechny vyučující a musí být všemi vyučujícími dodržována.
· kontrolní písemné práce - ověřují zvládnutí právě jednoho probíraného jevu případně jevu nezbytného k osvojení nového učiva
· dílčí písemné práce - ověřují míru zvládnutí více probíraných jevů
· souhrnné písemné práce - ověřují míru zvládnutí celého tematického celku v souvislostech
· Při absencích kratších než jeden měsíc žák dopisuje pouze chybějící souhrnné písemné práce.
· Dílčí a souhrnné písemné práce jsou vyučující povinni zapsat do Přehledu písemných prací minimálně s týdenním předstihem.
· V jeden den mohou žáci jedné třídy psát maximálně dvě dílčí písemné práce, nebo jednu souhrnnou písemnou práci. Počet kontrolních prací v jednom dni není omezen.
Jednotná klasifikační stupnice
výborný 100% - 90%
chvalitebný 89% - 75%
dobrý 74% - 60%
dostatečný 59% - 30%
nedostatečný 29% - 0%
· Tato stupnice slouží ke klasifikaci písemných prací, ústního ověření znalostí a celkovému hodnocení žáka na koncích pololetí.
· Stanovená pravidla pro hodnocení a klasifikaci žáků jsou zcela závazná pro všechny vyučující a musí být všemi vyučujícími dodržována.