Školní projekty
Informace o projektu „Program rozvoje kompetencí“
Číslo operačního programu: |
CZ.1.07 |
Název operačního programu: |
OP Vzdělání pro konkurenceschopnost |
Číslo prioritní osy: |
7.1 |
Název prioritní osy: |
Počáteční vzdělávání |
Název globálního grantu: |
Zvyšování kvality ve vzdělávání v Pardubickém kraji |
Název oblasti podpory: |
7.1.3 – Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení |
Vyhlašovatel (ZS): |
Pardubický kraj |
Žadatel: |
Základní škola Chrudim, Dr. J. Malíka 958 |
Sídlo: |
Dr. Jana Malíka 958, Chrudim |
Název projektu: |
Program rozvoje kompetencí - ProRoK |
Registrační číslo: |
CZ.1.07/1.3.46/01.0017 |
Délka trvání projektu: |
29 měsíců, od 1. 3. 2012 do 31. 7. 2014 |
Rozpočet projektu celkem: |
2 997 642 Kč |
Stručný obsah projektu
Projekt „Program rozvoje kompetencí“ je zaměřen na vzdělávání pedagogů s cílem:
· proškolit pedagogické pracovníky školy v tématech, která souvisí s klíčovými kompetencemi žáků,
· připravit, sepsat a ověřit komplexní program vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí žáků základní školy.
Pedagogové školy projdou systematickým vzděláváním zaměřeným na projektové a kooperativní vyučování, osobnostně sociální výchovu, efektivní komunikaci a vedení dětí při programech zaměřených na rozvoj klíčových kompetencí.
Komplexní program bude zahrnovat systém výukových seminářů, kurzů a projektových dnů, jejichž cílem je u žáků 1. - 9. ročníku efektivně rozvíjet klíčové kompetence. Program bude založen na aktivní práci skupiny i jednotlivce, bude obsahovat aktivity na upevňování vztahů, řešení zátěžových situací, rozvoj schopnosti přijímat zodpovědná rozhodnutí, nácvik efektivní komunikace na základě vlastních prožitků a také činnosti na zvyšování sebevědomí.
Program bude složen z metodických příruček pro jednotlivé ročníky.
Program bude vytvořen a ověřen pedagogy naší základní školy a následně nabídnut všem základním školám v Pardubickém kraji.
Cíle projektu
Projekt má dva hlavní cíle:
· Součástí projektu je další vzdělávání pedagogických pracovníků vedoucí ke zvyšování kompetencí potřebných pro realizaci kurikulární reformy. V projektu budou vytvořeny a akreditovány vzdělávací kurzy zaměřené na metody projektového a kooperativního vyučování, osobnostně sociální výchovy a hodnocení klíčových kompetencí.
· Na základě tohoto vzdělávání pedagogové vytvoří a ověří programy pro pedagogické pracovníky, které povedou k rozvoji klíčových kompetencí u žáků. Pedagogové se v projektu naučí realizovat tyto programy tak, aby systematicky u žáků rozvíjeli klíčové kompetence.
Projekt vychází z kurikulární reformy, která říká, že "Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná, a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti." Zároveň vycházíme z reality, že pedagogické fakulty žádným způsobem v tomto směru učitele nepřipravují a učitelům v naší škole tak chybí některé kompetence, aby mohli reformu plně realizovat. Faktem také je, že neexistuje žádná dostupná metodika popisující, jak systematicky u žáků 1. - 9. ročníku tyto kompetence rozvíjet. Chceme proto vytvořit program, který by obsahoval systém výukových seminářů, kurzů a projektových dnů, které budou popisovat, jaké aktivity a jakým způsobem realizovat v jednotlivých ročnících. V rámci projektu si škola vyškolí své vlastní učitele, kteří následně všechny programy s dětmi povedou.
Program bude postaven z velké části i na outdoorových aktivitách - zážitková pedagogika je pro rozvoj klíčových kompetencí jednou z nejefektivnějších metod.